Beestachtig gaaf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rian Mark - WaarBenJij.nu Beestachtig gaaf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rian Mark - WaarBenJij.nu

Beestachtig gaaf

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rian

18 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo trouwe lezers van mijn dagboek,

Morgen ben ik precies 2 maanden hier, dat betekent dat ik nog 1 maand mag genieten van dit bijzondere avontuur in Suriname. Een bijzonder avontuur is het zeker. Het is ontzettend leerzaam. Wat ik allemaal leer?
• Ik leer veel over het land Suriname zelf
• Ik leer veel over de verschillende culturen hier.
• Ik leer veel over het Surinaamse onderwijssysteem.
• Ik leer met weinig spullen de lessen voor de leerlingen zo leuk en uitdagend mogelijk te maken.
• Ik leer de spullen die wij in Nederland hebben meer waarderen zowel in het onderwijs als thuis.
• Ik leer voor mezelf zorgen, niet alleen mezelf verzorgen maar ook wassen, koken, schoonmaken. Het moet allemaal in hetzelfde tijdsbestek gebeuren als thuis, en thuis hoef ik dit niet.
• Ik leer om met verschillende mensen in één huis te wonen. Allemaal lieve mensen maar ik heb ze niet zelf uitgezocht en ik moet me er wel mee redden.
• Ik leer mijn mening beter te verwoorden.
• Ik leer te genieten van de kleine dingen die in Nederland zo vanzelf sprekend zijn.
• Ik leer bewust met geld omgaan. Op is op!
• Ik leer mijn vriend, vrienden en familie nog beter kennen omdat we elkaar alles met woorden duidelijk moeten maken en moeten delen.
• En als laats maar misschien wel het belangrijkst: ik leer mezelf kennen!!!! (Wie ben ik? Wat wil ik?Hoe denk ik? Hoe uit ik mijn mening? Etc.

De week zoals gewoonlijk weer begonnen met stage. Niet veel bijzonderheden. Het viel me op dat de leerlingen erg knuffelig waren. Ze zochten op allerlei manieren lichamelijk contact. Even een handje vasthouden hier, even een omhelsing daar en als het kon wilde Freddy wel met mij meer naar Nederland. Doordat de leerlingen zo “aanhankelijk” waren maakte dit de RT – lessen erg gemoedelijk.
Woensdag de hele dag les gegeven. Juf Anneke is weinig in de klas geweest. Ze heeft zelfs voor aanstaande woensdag een verlofdag opgenomen omdat ik dan in de klas ben en zij toch niets kan doen.
Mevrouw Edward zei woensdag tegen mij: “Rian, ik heb echt bewondering voor je! Hoe jij doet, hoe je met de leerlingen omgaat.” Hier kon ik een hele week op teren.

Uiteraard zijn we deze week weer veel uiteten geweest omdat paps und mams hier nog zijn. Echt fijn om even zo verwend te worden. Soms buit ik het dan ook uit: voor-, hoofd- en nagerecht. Om vervolgens met een misselijk gevoel en een dikke buik weer richting huis te gaan. Ik doe hier niets anders dan SASsen (Scheid aan Sonja).

Vrijdag en zaterdag hadden Martine en ik het huis voor ons alleen. Maike en Hilke zijn namelijk naar Brownsberg geweest. Wij (Martine en ik) gaan hier volgende week heen omdat we dit weekend iets met onze ouders wilden doen.
Dit was een goede reden om uitgebreid te brunchen. Samen met Gemme en Jacomijn (die standaard een half uur te laat zijn) hebben we heerlijk gegeten. Daarna nog even aan school gewerkt en de dag afgesloten met hoe kan het ook anders dan een heerlijk warme maaltijd (ditmaal alleen hoofd- en nagerecht) samen met onze ouders.

Zaterdag hebben we met z’n zessen (pap, mam, ouders van Martine, Martine en ik) een heel gaaf tripje gemaakt. Van te voren was gezegd dat er met het tripje geen gids mee kon want deze waren allemaal bezet. Wel ging er iemand mee die de volgorde wist en waar we bij terecht konden met onze vragen.
Het tripje begon al anders dan gepland (en ja, wij Nederlanders zijn dat niet gewend). We zouden om half 9 vertrekken richting onze eerste stop, de vlindertuin. Maar om half 8 ging de telefoon. Ik met mijn slaperige hoofd uit bed. Het was ene Fred, hij zou ons gaan begeleiden maar kon ons huis niet vinden. Na nog eens goed op de klok te hebben gekeken heb ik hem toch vriendelijk verzocht om een uurtje later terug te komen. Uiteraard was Fred Surinaamse tijd (alleen ditmaal een kwartier te vroeg) aanwezig op de Tourtonnelaan.

Bij de vlindertuin werden we vriendelijk ontvangen door een wat oudere man (naam op dit moment onbekend, lees vergeten). Hij vertelde wat over de start van de vlinderkwekerij en vervolgens werden we door Stephanie rondgeleid. Het was een vriendelijk en vrolijk meisje die dit deed om geld bij te verdienen, ’s avonds ging ze nog naar school.
In de vlinderkwekerij keek ik mijn ogen uit. Er waren echt veel bijzondere en mooie vlinders te zien. We kwamen telkens in een nieuw hok met daarin andere soorten vlinders. Regelmatig kwamen er vlinders op mijn t- shirt of in mijn haar zitten. Dit kwam natuurlijk omdat ik zo ontzettend lekker rook. Maar toen vertelde Stephanie dat ze niet alleen op parfum afkomen maar ook op zweet. ;-) gelukkig voelde niet ik maar papa zich aangesproken.
In de vlinderkwekerij waren er niet alleen vlinders maar ook slangen en schildpadden. De slangen heb ik samen met mama op een afstandje bekeken. Bij de schildpadden moest ik ook even stoer doen. Gepaard met veel gegil en rare stuiptrekkingen heb ik dan ook een babyschildpadje vastgehouden. En na die babyschildpad wilde ik natuurlijk meer dus ook ik ging voor de reuzeschildpad. Ik heb hem voor de foto even vastgehouden en daarna snel weer afgegeven. Maar als je alleen naar de foto kijkt lijkt het echt heel stoer, en daar ging het uiteindelijk om!

Het volgende plekje waar we naartoe gingen was de pottenbakkerij. Dit was verder niet heel bijzonder. Er was een vrouwtje bezig en er stonden een stuk of 20 potten uitgestald. Toen we daar klaar waren werden we door de broer van Henna (het vrouwtje die deze trip organiseerde en waarvan het vakantie – oord was) opgewacht. Hij bracht ons met de jeep naar het vakantie–oord. Bij deze jeep – tocht moet je je het volgende voorstellen: een oude gammele bak waarvan de koppeling slecht werkte, 7 mensen achterin samen met 4 bananenplanten, voorin naast de chauffeur zat Fred hij moest vanuit het raam een snoeiapparaat vasthouden dat buiten de auto hing. (Dit beeld moet je vasthouden.) Vervolgens gingen we met deze jeep door een bauxietweg met allemaal gaten, zeg maar gerust een gatenweg met een beetje bauxiet. Kortom hobbel de hobbel (de weg) kraak en nog eens kraak ( van de auto) gelach en gegil (van iedereen die erin zat). Toen we op de plek van bestemming waren, kwamen we erachter dat we geen eten en drinken hadden meegenomen. Broer vroeg of er een iemand mee terug wilde om eten en drinken te halen. Dit hoefde hij geen twee keer te zeggen. Samen met broer en de chauffeur ben ik terug gereden naar de bewoonde wereld. Echt een heel gaaf ritje, broer vertelde mij wanneer je juist wel en geen gas moest geven als je in de modder rijd. Hij vertelde het niet alleen maar demonstreerde het ook. Regelmatig stootte ik mijn hoofd aan het plafon maar dit vond ik niet erg. Ik heb ontzettend genoten van deze rit. Met eten en drinken gingen we weer terug naar het punt waar iedereen was uitgestapt. Vanaf hier zijn we met een bootje naar het eiland gevaren. Daarna een vaartocht gemaakt. Dit was ook heel mooi. Vroeger hebben ze dit gebied afgegraven vanwege het bauxiet. Er is nu een mooi stukje natuur voor in de plaats gekomen.
Na de vaartocht kwamen we bij een plantage met cacaobomen aan. Op deze plantage woonden nog een aantal mensen. We moesten eerst de oudste bewoner groeten voordat we verder het drop in mochten. Ook bij de baas van het dorp moest er om toestemming gevraagd worden. Nadat we de cacaobomen hadden bewonderd gingen we naar onze laatste stop.

Het houtsnijwerk was onze laatste stop. Het was een “ dorpje” (lees: paar huizen bij elkaar) waarbij alle mannen druk aan het houtsnijden waren. Uiteraard heb ik wat ambachtelijk houtsnijwerk meegenomen. En ’s avonds, je raad het al, zijn we uiteten geweest.

Zondag ben ik naar Ford Zeelandia geweest. Dit is een Surinaams stadsmonument / museum. De rondleiding vond ik niet heel bijzonder, de verhalen die hij vertelde hadden we grotendeels al op de boot van Cynthia Mcload gehoord.

Vanavond hebben we een (afscheids)bbq. Onze ouders, Gemma en Jacomijn, Mariska en Sunny zijn allemaal uitgenodigd. Het wordt vast een gezellig feestje.

De aankomende dagen ga ik nog lekker genieten van de aanwezigheid van pap en mam. Ik vind het heel fijn en lief dat ze gekomen zijn.
Ik weet dat Bas ook graag had willen komen maar dat dit niet kan vanwege zijn werk. Hopelijk gaan we over een aantal jaren hier samen nog een keer naartoe dan kan ik hem ook alles vertellen en laten zien!

liefs Rian

  • 18 November 2007 - 21:13

    Baukje En Wytze:

    Een erg leerzame en leuke brief, die je schrijft.
    Wat genieten jullie van deze vakantie/stage. Een uitdaging is het wel, vooral die reis met de Toyota Landcruiser, een echte jungle rijder ben jij. Jij hebt denk ik bijna al je rijbewijs daar kunnen halen.
    Hartelijke groeten aan je ouders en vooral nog een leerzame stagemaand gewenst.

  • 19 November 2007 - 07:56

    Willy:

    Hey Rian,wat vliegt de tijd voorbij.En ik vind je stoerder dan je moeder,:-)jij durft de dieren wel vast te houden,dat zie ik haar nog niet doen.
    En al ik het zo lees heb je inderdaad veel geleerd over Suriname en vooral jezelf.Je hebt deze week weer veel meegemaakt op school en met je ouders.Geniet deze week nog van ze,en doe ze de groeten van ons.
    Veel liefs Willy Gerard en de knuffel van Lisa

  • 19 November 2007 - 13:48

    Lisa:

    leuk om je verhaal te lezen
    ik mis je maar je kunt snel weer op mij passen ik bel je nog wel een keer
    kus lisa

  • 19 November 2007 - 13:55

    Ria W.:

    Wat een leuke brief en foto's, Wim is natuurlijk ontzettend jaloers dat jullie zo'n tocht met die auto gemaakt hebben, dat zal Hans vast wel verteld hebben.Nog een maand, het aftellen begint.Fijne tijd nog en groetjes aan je pa en ma.

  • 19 November 2007 - 18:29

    Mirjam:

    Wat leuk allemaal weer! Wat een compliment van Mevrouw Edward!!! Steek die maar in je zak!
    Wat straal je op de foto's!!!

    Liefs van ons alle drie! xxx

  • 19 November 2007 - 19:58

    Lian:

    hee meis, ben je alweer twee maand weg?? pff.. wat vliegt de tijd. gelukkig ben je al snel weer terug.. wat een gaaf verhaal, en tof dat je ouders er zijn joh, echt leuk.. en je hebt ook weer een mail klaar liggen, en de volgende brief is in de maak, alleen moet ik wel opschieten anders ben je alweer weg voor die aankomt haha..
    daag lieve meis, tot snel
    xxx lianne

  • 20 November 2007 - 14:22

    Marjon:


    Zo als gewoonlijk weer veel informatie gelezen,leuke foto's waar jij met je vader en moeder op staat.Nu nog 1 maandje genieten en voor je het weet ben je weer in het koude kikkerlandje.Zeker wel even de billen bij elkaar geknepen toen je in de auto(jeep) hebt gezeten.

    Veel liefs en knuffels van uit Silvolde.

  • 21 November 2007 - 10:51

    Lianne:

    Nog even en dan ben je al weer terug meid, gaat snel zeg!
    Je leert ontzettend veel zo te lezen, en het gaat je nog allemaal goed af, ook! Die opmerking van mevrouw Edward, bevestigd dat nogmaals. Super, kun je de laaste vier weekjes daar zeker energie uit halen. Je kunt trots op jezelf zijn!
    En ik ben uiteraard ook heel trots op mijn vriendinnetje!

    Mis je, hvj, kus!

  • 21 November 2007 - 21:36

    Rikie:

    Hoi Rian, we hebben weer genoten van je verhalen en van de leuke foto's. Fijn dat je je draai gevonden hebt in Suriname. Maar ja, de tijd gaat snel en over een maand ben je alweer terug.(ook leuk natuurlijk). Doe je de groeten aan je ouders en wens ze maar een goede terugreis. Nog veel plezier de komende maand.
    Hartelijke groeten van Henk en Rikie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rian

Ik ga in de periode 19 september tot 19 december stage lopen in groep 5-6 op de Tarciusschool in Suriname.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 18399

Voorgaande reizen:

19 September 2007 - 19 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: