In the jungle, the mighty jungle... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rian Mark - WaarBenJij.nu In the jungle, the mighty jungle... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rian Mark - WaarBenJij.nu

In the jungle, the mighty jungle...

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rian

03 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Donderdag begon ons vierdaagse jungle – avontuur in Raleigh Vallen.
Om half 2 zouden we vertrekken met een vliegtuig (ja, in Nederland zou het niet meer bestaan maar hier heet het nog vliegtuig) naar Raleigh Vallen. Uiteraard vertrokken we om half 2 Surinaamse tijd ( lees rond half 4). Ditmaal kwam de vertraging doordat Meneer Brunswijk (vocht tijdens de binnenlandse oorlog tegen Boutersen, hij wordt de Surinaamse Robin Hood genoemd) die een vliegtuig had gesponsord voor een familie die naar een overleden familielid in het binnenland wilden. Door deze vertraging hadden we de tijd om even over de startbaan te lopen. Met een beetje charme mochten we in een klein vliegtuig van 4 personen zitten en ons even een piloot voelen.
Toen we terug liepen zag ik dat de laatste onderdelen van het vliegtuig eraan werden gemaakt. Eenmaal in de lucht vergat ik al snel het briggelige ding en genoot ik van het uitzicht. Het uitzicht is met geen pen te beschrijven. Je ziet allemaal groene rondjes en de rivier kronkelt er doorheen.

Na een goede vlucht kwamen we bij ons resort aan. Er was een slaapzaal met allemaal stapelbedden en 2 losse bedden. Je snapt natuurlijk wel dat ik mezelf dat losse bed heb toegeëigend. Voor de lunch een korte rondleiding over het eiland gehad. Na de verlate lunch (18.30 uur) hebben we gekaart en gekletst. Die nacht ontzettend slecht geslapen. Toen ik wakker werd was mijn tas kletsnat. Er liep namelijk een afvoer van de keuken naast mijn bed wat ik even over het hoofd had gezien. (Nouja, ik had in ieder geval niemand boven me, nu had ik alleen een kletsnatte tas!)

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan omdat we een wandeling van 3, 5 uur naar de Voltzberg gingen maken. De wandeling naar de berg was mooi en goed te doen. Je kijkt je ogen uit, alhoewel het op een gegeven moment een beetje eentonig word. Voor je bos, achter je bos, naast je bos, onder je bos en ook nog boven je bos. Kortom BOS!!!!!
Bij de berg aangekomen moesten we de berg nog beklimmen. Het eerste deel ging redelijk, ik ben een keer uitgegleden (maar dit was ik al gewend van Brownsberg). Daarna moest je op handen en voeten verder om de top te bereiken. Dit keer was ik geen bikkel. Ik dacht: “als ik naar boven loop, moet ik ook weer terug lopen!” En dat terug lopen betekende stijl naar beneden. Ik ben toen op de helft gebleven. Hier heb ik heerlijk genoten van het uitzicht. Achteraf vind ik het jammer dat ik niet trots kan vertellen dat ik op het topje van de Voltzberg ben geweest maar op dat moment heb ik geluisterd naar mijn gevoel. Ik ben in eigen tempo (lees heel langzaam en met vallen en opstaan) weer naar de voet van de berg geklommen. Daar uitgeblazen en gewacht op de bikkels die de top wel gehaald hebben.
Toen begon de terugweg. Het eerste uur ging goed daarna merkte ik dat ik moe werd in mijn voeten, mijn schoenen knelden en tot overmaat van ramp ging het ook nog regenen. En dan bedoel ik niet regenen zoals wij in Nederland kennen, maar ik bedoel echt regenen. Binnen 5 minuten was ik tot op mijn boxer nat. Ik had weer de pech om op het juiste moment ongesteld te zijn dus mijn maandverbandje dreef er los in :S. Je moet het zien als een soort afzwemmen voor diploma B (10 baantjes trekken met kleren en sokken aan) alleen dan niet zwemmen maar lopen. Alles werd zwaar en zakte naar beneden. Na ander halfuur gewandeld te hebben in de regen begon het ook nog eens te rommelen in de lucht. Gelukkig waren we toen bijna uit de jungle. Bij de rivier wachtte ons een bootje op (uiteraard zonder afdak maarja nat waren we toch al)! Eenmaal thuis lekker gedoucht, gegeten en gekaart. De nacht goed geslapen maar dat kan ook bijna niet anders na zo’n wandeling.

De volgende dag rustig begonnen. Rond 10 uur zijn we richting de moedervallen gelopen. Deze wandeling stelde in verhouding met gisteren niets voor. Daar aangekomen zag ik hele andere watervallen dan ik had verwacht. Ik dacht dat ze groter zouden zijn dan de Irene vallen in Brownsberg maar dit was niet het geval. Het was mooi om te zien maar daar is ook alles mee gezegd.
’s Middags hebben we lekker gezwommen tussen de piranha’s en kaaimannen. Tegen 18.00 uur ben ik samen met Elton (gids) en Martine naar de soela’s (waterstromingen) gegaan. Hier kun je heerlijk in het water liggen en krijg je een gratis massage.
Ik had mijn bril in het huisje laten liggen omdat ik dacht dat dit niet handig zou zijn tijdens het zwemmen. Dat is uiteraard waar, maar tijdens de weg ernaartoe was het wel handig geweest. Met Martine aan de ene hand en Elton aan de andere hand ben ik op de plaats van bestemming gekomen. Daar heerlijk in de stroomversnelling gelegen. De terugweg was nog rampzaliger. Het was al een beetje schemerig dus ik zag helemaal niets geen diepte meer. Ik voelde me een blinde met aan beide handen een hond. Gelukkig zonder ongelukken weer thuis gekomen.
’s Avonds was er een culturele avond met een optreden van de Raleigh boys. Dit grappig om te horen en te zien. Uiteraard mijn salsa technieken even toegepast.

Zondag begonnen we aan de terugreis. Dit zou een 7 uur lange vaartocht worden. De eerste 2 uur waren prima te doen. Daarna stopte we kort bij een dorpje voor de lunch om vervolgens onze vaartocht te vervolgen. Na nog eens 2 uur varen en mijn plas al een uur op gehouden te hebben kon ik echt niet meer. Het moest er gewoon uit anders zou ik in mijn broek plassen. Er was nergens een plek waar we konden stoppen want er was water en moeras. De enige optie was met mijn billen overboord. Na wat overleg met de bootsman kwam ik erachter dat er ook een emmer aan boord was. Alle mensen inclusief de bootsman (14 man) zaten voor me en keken recht vooruit (ja allemaal vooruit want niemand mocht zien hoe ik daar hurkend boven een emmer met een blote kont achter in de boot zat). Natuurlijk kwam ik (en ook de rest) niet meer bij van het lachen dus voordat mijn plasje (zeg maar gerust PLAS!) er eindelijk uit was duurde het even. Maar toen het eruit was kreeg ik luid applaus van iedereen. Oeff, wat luchtte dat op zeg! De laatste 2 uur varen ben ik goed doorgekomen. Toen we aan wal waren moesten we ook nog 2 uur in de bus zitten voordat we weer in Paramaribo zouden zijn. Ik vond de terugreis lang duren.

Al met al vond ik Raleigh Vallen een leuke ervaring maar niet heel bijzonder. Nog 17 dagen en dan ben ik alweer in Nederland. Ik ga de laatste genieten van mijn eigen leventje hier, de rust, het werktempo en de zon.

Veel liefs,
Rian

  • 04 December 2007 - 09:00

    Mirjam:

    Hey hai!
    Geweldig verhaal weer! En wat een mooie foto's!! Geniet van je laaste dagen daar in een warm en vochtig Suriname!! (het is hier alleen maar vochtig...;) )
    Groetjes van ons!! xxx

  • 04 December 2007 - 12:59

    Mam:

    Wat een schitterende foto's Rian, je ziet fantastische dingen. Als je thuis bent zul je de warmte, de zon en het bos nog gaan missen dus geniet ervan zolang het nog kan, maar ondertussen kijken we ook uit naar je thuiskomst.

    Kusjes

  • 04 December 2007 - 13:40

    Willy:

    Hey Rian!
    Wat een prachtige foto's,en een mooi verhaal.Het is bijna zover en dat ben je weer in Silvolde.Geniet nog van de laatste dagen, en als je terug bent dan kun je ons nog veel meer vertellen.En wij kijken ook uit naar je thuiskomst.
    Groetjes van Gerard,Willy en de dikke kus van Lisa

  • 04 December 2007 - 14:53

    Sabine:

    Heeeej meid..
    Leuk om jou verhalen te lezen:)
    Ik weet niet of je mijn vorig berichtje hebt gelezen, aangezien ik nog geen reactie heb gekregen.
    26 januari kom ik met twee meiden naar suriname, toevallig naar hetzelfde verblijf.
    Ik vroeg mij af hoeveel slaapkamers het beneden heeft en of het er goed bevalt:)
    Ben erg benieuwd, hoop snel wat van jou te horen.
    Verder, nog heel veel plezier daar
    (K) sabine

  • 04 December 2007 - 14:55

    Sabine:

    Mijn site is:
    www.sabinebuitenkamp.waarbenjij.nu

  • 04 December 2007 - 18:36

    Papa:

    Het kan wel geen bijzondere ervaring zijn, zo te zien ben je duidelijk toch al aan het wennen daar. Bij ons lopen namelijk de apen niet zo over de waslijn, en ook zitten we niet dagelijks in een vliegtuig(je). Ook valt het niet mee om hier tussen de pyranja's en de kaaimannen te zwemmen. Het is maar goed dat de terugreis is geboekt. Straks wil je niet anders meer, en vind je in Nederland maar een saaie bedoening. Dit Suriname zul je nog missen. (mooie foto's) Geniet nog maar van het warme weer. Wij kijken uit naar je komst.

  • 05 December 2007 - 16:05

    Ria W:

    Hoi Rian,
    geweldig wat een foto's, zoals altijd ben ik weer jaloers op al dat moois dat je ziet.
    Fijne tijd nog.
    Hartelijke groetjes Ria

  • 06 December 2007 - 20:00

    Fam. Alderliesten:

    Hoi Rian,

    Van je moeder hoorde ik dat je momenteel in Suriname verblijft en dat je verhaal te volgen is op deze site! Het kost even tijd om bij te lezen, maar het is wel heel erg leuk. Het lijkt me echt een gave ervaring. Geniet er nog maar van, want het is al bijna voorbij!

    Groetjes,

  • 09 December 2007 - 18:48

    Sabine Van Huet.:

    hoi rian,het gaat je gelukkig goed.leuke foto`s en verhaal.nog veel plezier en tot over een aantal weken.groetjes sabine,ronnie,pien en huub.wil je maaike de groetjes doen van pien?

  • 09 December 2007 - 19:08

    Kempjes:

    pien vondt het onvoorstelbaar dat je hebt gezwommen tussen de kaaimannen en piranja's
    (wij ook hoor!!) en toen... gebeurde er niets..? was haar reactie.het klinkt wat afgezaagd na de reacties gelezen te hebben, maar je maakt echt heel veel mee(zeker voor silvoldse begrippen) ook namens ons; geniet nog maar lekker van het "mooie"(??!!) weer
    en ook wij zullen blij zijn als we je weer
    aan de "overkant" zullen zien.
    Dikke zoen van Jop, Pien Sandra en Jeroen.

  • 10 December 2007 - 15:24

    Marjon:


    Hey meid,weer een mooi verhaal ik had je wel wiilen zien daar met de billen bloot,lachen toch.Sorry dat ik nu pas reageer maar heb afgelopen weekend veel feestjes gehad,dus ook de nodige alcohol,en daarom nog geen tijd gehad om je te mailen.Geniet nog maar even van het warme weer want hier wordt het nu echt koud hebben ze gezegd.

    Nou doeiiiii en tot gauw,

    gr,Marjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rian

Ik ga in de periode 19 september tot 19 december stage lopen in groep 5-6 op de Tarciusschool in Suriname.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 18394

Voorgaande reizen:

19 September 2007 - 19 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: