Afscheid nemen bestaat wel.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rian Mark - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat wel.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rian Mark - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat wel..

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rian

12 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Het (bijna) laatste verhaal vanuit Suriname. Ik kan niet zeggen zonnig want op dit moment regent het pijpenstelen. De regentijd is vanaf begin december begonnen dus het komt hier regelmatig met bakken uit de lucht vallen.

Over een week zit ik in het vliegtuig op weg naar Nederland, naar huis, naar mijn familie, naar Bas en naar mijn vrienden. Nu het vertrek dichterbij komt heb ik een heel dubbel gevoel. Ik ben blij dat ik iedereen weer kan zien maar ik zal het leventje hier toch ook wel erg missen.

Vorige week woensdag was het kinderdag (vervanger voor Sinterklaas in Suriname). Mijn stagedag begon zoals alle andere. De leerlingen hadden zelfs nog een repetitie. Pas vanaf de pauze was het “feest” dat wil zeggen: lekker eten en de leerlingen mochten spelen. Ze waren ontzettend blij dat ze wat eten kregen. Ik heb samen met juf Anneke bruine bonen, kip en rijst getrakteerd (dat was niet mijn idee :S, ik heb wel meebetaald en juf Anneke heeft het gemaakt.) Van de school kregen alle leerlingen in de pauze een glaasje stroop (ranja) en een koekje.
Daarna vroegen de leerlingen of ze een show mochten geven i.p.v. buiten spelen. Dit mocht, ze hebben een ontzettend gave show gegeven. Zo gaaf dat ze het op mijn laatste stagedag nogmaals mogen doen. Ik zag de kinderen stralen en genieten. Heel bijzonder om te zien hoe blij zij zijn met kleine dingen.
De school heeft een drumstel, glijbaan en huisje van plastic geschonken gekregen. Dit was een hele happening. Er ontstonden allerlei groepjes om de nieuwe dingen heen. Voor de glijbaan stond een rij van wel 8 meter!

Donderdagavond was het voor ons Sinterklaasavond. Met tassen vol cadeaus en eten gingen we naar Gemma en Jacomijn. Daar hebben we een gezellig sinterklaasavond gehad. Rond een uur of 1 zijn we naar Havanna Lounge geweest en daar nog gedanst tot in de late (lees vroege) uurtjes.

Zondag ben ik met Martine, Gemme en Jacomijn wezen bowlen. Boven verwachtingen ben ik tweede geworden. Daarna lekker gegeten bij de Grill.

Maandag hebben we afscheid genomen van de RT- kindjes. Helaas mochten we geen spelletjes spelen. Wel mochten we alle leerlingen tegelijk uit de klas halen om hen het diploma te overhandigen en een groepsfoto te maken.
De leerlingen waren ontzettend blij met hun diploma en snoepzakje. Ze vonden het jammer dat we weer naar Nederland gingen en dat ze geen RT meer kregen. De leerlingen hebben ons allemaal een dikke brasa (knuffel) gegeven.

Dinsdag voor onszelf aan het werk geweest op stage. De laatste documenten uitgewerkt op de laptop en het verslag uitgeprint voor Mevrouw Edward.

Vandaag (woensdag) heb ik mijn laatste stagedag gehad. Een dag die ik nooit zal vergeten, een bijzondere dag.
Het begon vanmorgen al. Om half 9 hadden we gesprek met Mevrouw Edward. Zij vertelde ons dat het team verder wil gaan met onze RT. Ze vonden namelijk allemaal dat wij iets moois hadden opgezet en dat het zonde zou zijn om daar niets meer mee te doen. Doordat ze de klassen 5 gaan samenvoegen blijft er een leerkracht over. Zij gaat de RT overnemen. Echt super gaaf want dit had ik totaal niet verwacht. Helemaal niet omdat het team zich de laatste paar weken een beetje afkeerde van ons.
Mevrouw Edward vertelde dat ze veel geleerd heeft van ons zoals het op spelende wijs aanbieden van leerstof. Ze vond dit heel slim en leuk. Door de werkvormen die we gebruikte bij RT heeft ze ideeën opgedaan.

Na het fijne gesprek kwam het afscheid in de klas. De leerlingen hadden allerlei versieringen en mooie kleren meegenomen omdat ze wisten dat ik de show graag wilde filmen. Ze hadden zelfs al afspraken gemaakt en geoefend omdat ze een mooie show wilden geven omdat het mijn laatste dag was. De show was geweldig en ik heb alles gefilmd.
Na de show heb ik alle leerkrachten bedankt en een hand gegeven. Er was zelfs een leerkracht die mijn adres wilde om een kerstkaartje te sturen.
Daarna was het echt afscheidtijd. Ik heb de leerlingen gevraagd hoe ze mij hebben ervaren. Er kwamen 3 dingen naar voren:
- “Leuk, want u bent lief”
- “Leuk, want we mogen spelletjes doen”
- “Leuk, want u gaat fijn met ons om.”
Ondanks mijn boze buien en correcties heb ik in die korte tijd een goede band met de leerlingen opgebouwd. Voordat ze naar huis gingen kreeg ik een groepsbrasa (groepsknuffel)! Alle leerlingen stormden op me af en knuffelde me tegelijkertijd, heel bijzonder. Een voor een druipten ze het lokaal uit. Sommige met tranen over de wangen.Wilfred bleef een beetje bij de deur staan, toen iedereen weg was kwam hij terug en pakte me vast. Hij knuffelde me en was aan het huilen. Ik vond dit een erg moeilijk moment en moest de traantjes wegslikken. Wilfred was een jongen waar ik een bijzondere en sterke band mee heb opgebouwd. Hij is vervelend maar luistert naar me. Als ik boos op hem ben dan weet hij dat hij het verdiend heeft, ook weet hij dat ik niet boos blijf, het is een moment. Nadat ik hem kort toegesproken had is hij gegaan. Toen hij naar de poort liep keek hij nog wel 4 keer achterom en zwaaide hij. Zo’n intens afscheid met leerlingen heb ik nog nooit meegemaakt.
Nu pas merk ik wat voor een band ik met deze leerlingen heb opgebouwd. De leerlingen krijgen geen band en liefde met de leerkrachten (en soms ook niet thuis). Ik gaf ze die band wel en daarom is het juist voor deze leerlingen zo moeilijk dat ik weer ga.

Ook het afscheid met Juf Anneke en Mevrouw Edward was emotioneel. Nu ik alles achter moet laten merk ik pas hoe bijzonder deze stage was.
Ik kijk met veel plezier terug op deze leerzame, fijne en bijzondere stage!!!!

  • 12 December 2007 - 19:55

    Annelijn:

    Heey Rian,

    Wat bijzonder allemaal...
    Ik wens je een hele goede terugreis!

    Liefs, Annelijn

  • 12 December 2007 - 20:14

    Mirjam:

    Pfff, wat zal dat heftig zijn geweest! Wat mooi dat ze willen doorgaan met RT. Mooi idee dat je wat achter laat!!
    Geniet van je laatste dagen daar en alvast een goede terugreis!

    XXX van ons drieën

  • 12 December 2007 - 20:27

    Kempjes :

    jeetje Rian, ook hier heb je een stukje "Rian"achtergelaten"(net als op je andere stageadressen !!) wat ontzettend goed dat ze door gaan met RT. we kunnen ons voorstellen dat het afscheid heftig is geweest,je bouwt toch iets op met de kids.
    het dubbele gevoel is ook te begrijpen,maar Rian je bent een hele bijzondere levenservaring rijker !!(wat klinkt dat tuttig, als je het naleest !!)
    we wensen je vanaf de wezelhof een hele, hele voorspoedige terugreis en zijn blij je gauw weer te zijn !!
    Hartelijke groeten, jeroen,sandra ,jopen pien

  • 12 December 2007 - 20:43

    Papa:

    Ik word er zelf ontroerd van, zoals je het afscheid beschrijft.
    Ik kan me de kinderen voorstellen en ook bij Wilfred heb ik beeld. Wat fijn te lezen dat je werk wordt voortgezet en, zeker zo belangrijk, dat de kinderen bij jouw een "goed gevoel" kregen. Hieruit blijkt dat lesgeven meer is dan het aanbieden van lesstof. Het gaat ook over de manier waarop en hoe je de kinderen tegemoet treed. Het zal je hier opvallen hoe "geregeld" alles is.
    Na een afscheid volgt ook weer een welkom, daar kun je je nu op richten. Nog maar 1 week en het avontuur is voorbij. Wat een ervaring!!!!!

  • 13 December 2007 - 08:00

    Marjon:


    Ik kan me voorstellen dat je met dubbele gevoelens daar weg gaat,want je hebt daar veel bereikt,en dat de kinderen veel om je geven is niet raar.maar veel geleerd daar en veel ervaring opgedaan.Nog heel veel plezier en we zien je gauw,geniet van je terugreis want voor je het weet zit je weer in je gewone leventje.

    Knuffel van ons allemaal

  • 13 December 2007 - 09:44

    Ine:

    Ha lieve nicht,

    Wat een ontroerend afscheid van 'jouw kindjes'.Je hebt 't fantastisch gedaan daar en een blijvende indruk achtergelaten...ik had ook niet anders verwacht van ;-).
    Wat fijn dat ze doorgaan met RT he, al je werk en inspanning wordt dus dubbel beloond.
    Geniet van je laatste daagjes daar..nog even en we kunnen je weer real live knuffelen.

    Liefs,

    tante Ine, ome Peter,
    vivian en Quirijn

  • 13 December 2007 - 12:48

    Willy:

    Hey Rian

    Je mag heel trots zijn op jezelf,en afscheid nemen gaat wel eens met een traan.Je heb zeker iets achter gelaten,vooral je oprechtheid en gewoon jezelf Rian.Daarom zullen je niet snel vergeten,en dat is heel mooi.Wat ook weer mooi is dat je volgende week je familie en vrienden weer ziet, en dan kun je ze nog meer vertellen over jou ervaring in Suriname.Een goede terugries en we zien je snel.

    Oom Gerard, Tante Willy en Lisa

  • 13 December 2007 - 13:51

    Lian:

    hai meissie,
    wat een verhaal.
    je kan trots op jezelf zijn dat je zoveel hebt bereikt en dat je dat ook terug ziet bij de kinderen. ik ben in ieder geval erg trots op je :-)
    tot snel!!!
    xx lian

  • 13 December 2007 - 18:17

    Ria W.:

    Geweldig Rian, maar dat heb je ondertussen al wel vaker gehoord.
    Het lesgeven is aan jou wel toevertrouwd.
    Hopelijk geniet je nog van je laatste dagen en kun je nog wat uitrusten, want hier in Nederland zal vast wel een druk programma op je wachten.Met veel mensen die van alles van je willen horen.
    Groetjes Rian en tot ziens.
    Ria W.

  • 14 December 2007 - 17:45

    Kristel:

    Leuk verhaal weer Rian!

    Zal best wel even slikken zijn als je straks weer op het vliegtuig stapt.
    Geniet nog van de laatste paar dagen!

    liefs kristel

  • 15 December 2007 - 10:55

    Lisa:

    als je thuis bent geef ik je brasa
    leuke foto,s en een leuk verhaal
    kus lisa

  • 15 December 2007 - 11:28

    Jeanette:

    Ha die Rian,

    Misschien ben ik onderhand de hekkensluiter.Ik zal jouw verhalen missen, vond het erg leuk om te lezen hoe daar het onderwijs gaat en hoe jij het ervaart.
    Geniet nog van de laatste dagen. Ik wens je een behouden thuisreis!

    Groetjes,
    Jeanette

  • 17 December 2007 - 19:45

    Meria:

    Hoi Rian
    Zo, nu nog een paar dagen genieten in Paramaribo en dan weer naar huis, het koude kikkerlandje.
    Het is hiier echt vrieskoud.
    Fijn dat jullie met z'n allen zo hebben genoten.Tot Donderdag op schiphol.
    Groetjes Meria Baars

  • 17 December 2007 - 21:27

    Rikie:

    Nou Rian, je avontuur zit er bijna op. We hebben van je verhalen genoten en zullen het nog gaan missen. Je kunt terugkijken op een leuke tijd, waarin je ook echt wat voor deze kinderen kon betekenen. Petje af!!
    Goede terugreis en tot ziens in Nederland

    Groetjes, Henk en Rikie

  • 18 December 2007 - 20:31

    Baukje En Wytze:

    Afscheid nemen is un peut mourir,
    maar wat jij in die korte tijd hebt opgebouwd, vergeten ze een lange tijd niet. Fijn, dat dat ene jongetje op zo'n bijzondere manier afscheid van je nam.
    En nu naar het koude Nederland en naar pappa en mamma en Corine! Heb je er zin in? Een prachtige tijd als stage in Suriname gehad, denk ik, waar je met bewondering en vol trots op terug kan kijken. Met hartelijke groet, Baukje en Wytze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rian

Ik ga in de periode 19 september tot 19 december stage lopen in groep 5-6 op de Tarciusschool in Suriname.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 18403

Voorgaande reizen:

19 September 2007 - 19 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: